El passat 28 de març de 2018, Govern va aprovar el Pla de control fiscal per l’exercici 2018 en compliment d’allò disposat en l’article 64, apartat 2, de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari que estableix la publicitat dels criteris generals que constitueixen el Pla anual de control fiscal i de l’article 33 del Reglament d’aplicació dels tributs, de l’11 de febrer del 2015, que estableix que han de ser públics els criteris generals que n’inspiren la seva elaboració i l’execució.
La finalitat del pla és prevenir i corregir el frau fiscal. Cada any el ministeri encarregat de les finances elaborarà un Pla de control fiscal, on s’establiran les guies de les actuacions de control que duran a terme els òrgans d’inspecció, gestió tributària, duana i recaptació.
El Pla de control fiscal per l’exercici 2018 s’estructura en 5 apartats:
- Pla d’inspeccions tributàries
- Pla de comprovacions de gestió tributària
- Pla de comprovacions i inspeccions duaneres
- Actuacions de recaptació
- Relació entre les direccions adjuntes
Ens centrarem a explicar el Pla d’inspeccions tributàries i el Pla de comprovacions de gestió tributaria
PLA D’INSPECCIONS TRIBUTÀRIES
Les actuacions més importants de control tindran caràcter intensiu, és a dir, afectaran a un nombre limitat d’obligats tributaris. Per una banda, es basaran en detectar obligacions no declarades, per l’altre en comprovar les declaracions i autoliquidacions presentades més rellevants, comprovar el valor de les rendes, els béns i drets.
En l’àmbit del control cal distingir els impostos següents:
- Impost general indirecte (IGI).
- Impost sobre la renda dels no-residents fiscals (IRNR).
- Impost sobre societats (IS).
- Impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF).
- Impostos sobre transmissions patrimonials immobiliàries i sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries (ITP i IPLV).
Impost general indirecte (IGI)
- Control sectorial: sectors que incorporin un important valor afegit o repercuteixin al tipus reduït i suportin l’impost al tipus general. Seran objecte d’atenció especial les activitats amb una proporció de valor afegit molt inferior a la del sector i les activitats amb una proporció elevada de valor afegit localitzat a l’estranger.
- Control de les quotes suportades per inversions no afectes a l’activitat.
- Recerca d’activitats no declarades o submergides.
- Comprovar l’aplicació correcta de les regles de localització dels serveis.
Impost sobre la renda dels no-residents fiscals (IRNR)
Comprovar que s’apliquin correctament els convenis de no doble imposició (CDI) en especial:
- Rendes passives: dividends, cànons i interessos.
- Comprovar que les rendes immobiliàries que tributen exclusivament en origen continuïn tributant a Andorra.
- Comprovació de la tributació dels establiments permanents.
Impost sobre societats (IS)
- Control dels contribuents amb un risc més alt d’incompliment segons l’anàlisi sectorial.
- Control de les deduccions de la base de tributació.
- Control d’afectació a l’activitat de la deducció per noves inversions.
- Control del manteniment de la inversió deduïda els anys anteriors.
- Control de la deducció per creació de llocs de treball.
- Control del manteniment dels llocs de treball deduïts els anys anteriors.
- Control de doble imposició internacional (dividends).
- Preus de transferència
- Control de la remuneració deduïda de l’impost sobre societats, corresponent a la retribució dels administradors de les societats i l’import declarat a la CASS per el mateix concepte.
- Comprovació de l’import de les amortitzacions. Sobretot en el cas de transmissions lucratives de béns immobles.
- Control de manteniment de la inversió deduïda els exercicis anteriors.
Impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF)
Les comprovacions se centraran en les rendes de les activitats econòmiques:
- Control dels contribuents amb risc més alt d’incompliment segons l’anàlisi sectorial.
- Control d’afectació a l’activitat de la deducció per noves inversions.
- Control del manteniment de la inversió deduïda els anys anteriors a l’IAE.
- Control d’afectació a l’activitat de la deducció per creació de llocs de treball.
- Control del manteniment dels llocs de treball deduïts els anys anteriors a l’IAE.
Addicionalment seran objecte de comprovació:
- Rendes de capital mobiliari (retencions practicades o tractades com a exemptes).
- Rendes del capital immobiliari.
PLA DE COMPROVACIONS DE GESTIÓ TRIBUTÀRIA
Les línies bàsiques de les actuacions de comprovació es centren en els següents punts:
- Recerca dels obligats tributaris que no presenten declaracions.
- Comprovacions formals de les declaracions presentades (mancances formals i errors aritmètics).
- Comprovació de veracitat de les dades declarades centrades en: deduccions per doble imposició interna i internacional (impost sobre societats i IRPF), autoliquidacions amb canvis significatius en relació a la proposta d’esborrany (IRPF), amortitzacions en les rendes del capital immobiliari (IRPF), deduccions per creació de llocs de treball i noves inversions (impost sobre societats i IRPF), amortitzacions deduïdes de les rendes d’activitats econòmiques (IRPF), deduccions per amortització de l’intangible, tangible i inversions immobiliàries (impost sobre societats), devolucions més elevades (IGI), control del límit i aplicació del tipus de deducció correcte al règim simplificat (IGI), absència de repercussió d’IGI durant més d’un exercici complert (IGI), falta de presentacions en certs períodes (IGI).
- Comprovació del valor real dels béns immobles que són objecte de transmissió.
- Selecció prèvia d’expedients que poden ser objecte d’actuacions per part de la inspecció tributaria
Pot consultar el Pla de control fiscal per l’exercici 2018 a:
NORMATIVA LEGISLATIVA/ GENERAL
Conjuntament amb la resta de lleis, decrets i reglaments fiscals anteriorment publicats.
O al següent enllaç: