El passat 30 de març de 2016, Govern va aprovar el Pla de control fiscal per l’exercici 2016 en compliment d’allò disposat en l’article 64, apartat 2, de la Llei 21/2014, del 16 d’octubre, de bases de l’ordenament tributari que estableix la publicitat dels criteris generals que constitueixen el Pla anual de control fiscal i de l’article 33 del Reglament d’aplicació dels tributs, de l’11 de febrer del 2015, que estableix que han de ser públics els criteris generals que n’inspiren la seva elaboració i l’execució.
La finalitat del pla és prevenir i corregir el frau fiscal. Cada any el ministeri encarregat de les finances elaborarà un Pla de control fiscal, on s’establiran les guies de les actuacions de control que duran a terme els òrgans d’inspecció, gestió tributària, duana i recaptació.
El Pla de control fiscal per l’exercici 2016 s’estructura en 5 apartats:
- Pla d’inspeccions tributàries
- Pla de comprovacions de gestió tributària
- Pla de comprovacions i inspeccions duaneres
- Actuacions de recaptació
- Relació entre les àrees
Ens centrarem a explicar el Pla d’inspeccions tributaries.
Les actuacions més importants de control tindran caràcter intensiu, és a dir, afectaran a un nombre limitat d’obligats tributaris. Per una banda, es basaran en detectar obligacions no declarades, per l’altre en comprovar les declaracions i autoliquidacions presentades més rellevants, comprovant el valor de les rendes, els béns, la correcta aplicació de les deduccions, etc.
En l’àmbit del control cal distingir els impostos següents:
- Impost general indirecte(IGI).
- Impostos sobre transmissions patrimonials immobiliàries i plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries (ITP i IPLV).
- Impost sobre la renda dels no-residents fiscals (IRNR) i Impost sobre la renda de les activitats econòmiques (IAE).
- Impost sobre societats (IS).
- Impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF).
Impost general indirecte (IGI)
- Control sectorial: sectors que incorporin un important valor afegit o repercuteixin al tipus reduït i suportin l’impost al tipus general. Seran objecte d’atenció especial les activitats amb una proporció de valor afegit molt inferior a la del sector i les activitats amb una proporció elevada de valor afegit localitzat a l’estranger.
- Verificar l’aplicació correcta del tipus de gravamen i el trasllat formal de l’impost, en factures i tiquets. Control de les quotes suportades per inversions no afectes a l’activitat.
- Comprovacions de devolucions d’IGI (any 2015), corresponents a expedients traspassats des de la Direcció Adjunta de Gestió i Atenció al Contribuent.
- Recerca d’activitats no declarades o submergides.
- La consideració d’empresaris a efectes de l’IGI (40.000 €) i l’afectació dels béns a l’activitat.
Impostos sobre transmissions patrimonials immobiliàries i plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries (ITP i IPLV)
- Verificació dels imports declarats en operacions vinculades que han generat dret a exempcions.
Impost sobre la renda dels no-residents fiscals (IRNR)
- Un cop en vigor els convenis de no doble imposició (CDI) entre Andorra i França i entre Andorra i Espanya, comprovació de que s’apliquen correctament.
- Rendes compartides, com ara les rendes passives (dividends, cànons i interessos).
- Comprovació de que les rendes immobiliàries que tributen exclusivament en origen continuïn tributant a Andorra.
- Comprovació de la tributació dels establiments permanents.
Comú a l’Impost sobre la renda de les activitats econòmiques (IAE) i a l’Impost sobre societats (IS)
- Control dels contribuents amb risc més alt d’incompliment segons l’anàlisi sectorial.
- Control de les deduccions de la base de tributació.
- Control d’afectació a l’activitat de la deducció per noves inversions.
- Control del manteniment de la inversió deduïda els anys anteriors.
- Control d’afectació a l’activitat de la deducció per creació de llocs de treball.
- Control del manteniment dels llocs de treball deduïts els anys anteriors.
Impost sobre societats (IS)
- Control de la remuneració deduïda de l’impost, corresponent a la retribució dels administradors de les societats i l’import declarat a la CASS pel mateix concepte.
- Verificar la correcta aplicació per part de les entitats parcialment exemptes del llindar dels 10.000 euros en concepte d’activitats no exemptes.
- Durant els anys 2014 i 2015 es van regularitzar un important nombre de societats que tenien els seus actius immobles sobrevalorats. Comprovació que la regularització efectuada s’ha tingut en compte a l’hora de vendre o amortitzar el bé immoble.
- Control de la doble imposició internacional (dividends).
Impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF)
Les comprovacions se centraran en les rendes de les activitats econòmiques:
- Control dels contribuents amb risc més alt d’incompliment segons l’anàlisi sectorial.
- Verificar que els autònoms no s’apliquen un salari per tal de reduir la base de tributació.
- Control d’afectació a l’activitat de la deducció per noves inversions.
- Control del manteniment de la inversió deduïda els anys anteriors a l’IAE.
- Control d’afectació a l’activitat de la deducció per creació de llocs de treball.
- Control del manteniment dels llocs de treball deduïts els anys anteriors a l’IAE.
Pot consultar el Pla de control fiscal per l’exercici 2016 a:
NORMATIVA LEGISLATIVA/ GENERAL
Conjuntament amb la resta de lleis, decrets i reglaments fiscals anteriorment publicats.
O al següent enllaç:
[wpfilebase tag=file id=241 tpl=simple /]